Na výkon kontrolnej činnosti si obec zriaďuje hlavného kontrolóra, ktorý je pracovníkom obce, ktorý vykonáva kontrolu obce vyplývajúcich z pôsobnosti obce, najmä kontroluje pokladničné operácie, účtovníctvo obce, ako aj nakladanie s majetkom obce. Vypracúva odborné stanoviská k návrhu rozpočtu a záverečného účtu obce pred ich schválením v obecnom zastupiteľstve. Hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo. Za svoju činnosť zodpovedá obecnému zastupiteľstvu. Zúčastňuje sa zasadnutí obecného zastupiteľstva, kde má poradný hlas.
Nadpis
Zverejnené
Stanovisko kontrolóra k návrhu rozpočtu na rok 2023
16.12.2022
STANOVISKO navrh rozpoctu 2022
31.12.2021
Stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu na rok 2020
31.12.2020
Stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu na rok 2021
31.12.2020
Stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu na rok 2018
31.12.2018
Stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu na rok 2019
31.12.2018
Nadpis
Zverejnené
Správa o kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra za rok 2023
16.2.2024
Prehľad o kontrolnej činnosti 2021
28.2.2022
Správa o kontrolnej činnosti za rok 2020
28.2.2021
Stanovisko hlavnej kontrolórky obce Bacúch
31.12.2020
Prehľad o kontrolnej činnosti 2019
29.2.2020
Prehľad o kontrolnej činnosti 2018
31.3.2019
Nadpis
Zverejnené
Plán kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra na rok 2024
27.11.2023
Plán kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra na rok 2023
26.7.2023
plán kontrolnej činnosti rok 2021
31.12.2020
Plán kontrolnej činnosti na kalendárny rok 2019
31.12.2018
V rámci dohodnutého druhu práce hlavný kontrolór zabezpečuje plnenie nasledovných úloh:
1) Vykonáva kontrolu:
zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných predpisov,
kontrola príjmov, výdavkov a finančných operácií obce,
kontrola vybavovania sťažností a petícií,
kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení obce,
kontrola plnenia uznesení obecného zastupiteľstva,
kontrola dodržiavania interných predpisov obce,
kontrola plnenia ďalších úloh ustanovených osobitnými predpismi (zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov)
2) Kontrolnej činnosti podlieha
obecný úrad,
rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou,
právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce, alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie, a to v rozsahu dotýkajúcom sa tohto majetku,
osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu obce účelové dotácie alebo návratné finančné výpomoci, či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami.
Hlavný kontrolór pri výkone kontrolnej činnosti postupuje podľa pravidiel, ktoré ustanovuje zákon č. 343/2015 Z. z. o finančnej kontrole.
3) Hlavný kontrolór
predkladá obecnému zastupiteľstvu raz za šesť mesiacov návrh plánu kontrolnej činnosti, ktorý musí byť najneskôr 15 dní pred prerokovaním v zastupiteľstve zverejnený spôsobom v obci obvyklým,
vypracúva odborné stanoviská k návrhu rozpočtu obce a k návrhu záverečného účtu obce pred jeho schválením v obecnom zastupiteľstve,
predkladá správu o výsledkoch kontroly priamo obecnému zastupiteľstvu na jeho najbližšom zasadnutí,
predkladá obecnému zastupiteľstvu najmenej raz ročne správu o kontrolnej činnosti, a to do 60 dní po uplynutí kalendárneho roku,
spolupracuje so štátnymi orgánmi vo veciach kontroly hospodárenia s prostriedkami pridelenými obci zo štátneho rozpočtu alebo zo štrukturálnych fondov Európskej únie,
vybavuje sťažnosti, ak mu jej prešetrenie zverilo obecné zastupiteľstvo,
je povinný vykonať kontrolu, ak ho o to požiada obecné zastupiteľstvo,
zúčastňuje sa na zasadnutiach obecného zastupiteľstva a obecnej rady s hlasom poradným; môže sa zúčastňovať aj na zasadnutiach komisií zriadených obecným zastupiteľstvom,
je oprávnený nahliadať do dokladov, ako aj do iných dokumentov v rozsahu kontrolnej činnosti podľa § 18d zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov,
je povinný na požiadanie bezodkladne sprístupniť výsledky kontrol poslancom obecného zastupiteľstva alebo starostovi obce.
Obecné zastupiteľstvo obce Bacúch uznesením č. 39/2015 zo dňa 26.3.2015 zvolilo v súlade s § 18a ods. 1) a § 18a ods. 5) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších zmien Ing. Soňu Bridišovú do funkcie hlavného kontrolóra obce Bacúch na dobu určitú od 1.4.2015 (funkčné obdobie šesť rokov).
Kvalifikačným predpokladom na funkciu hlavného kontrolóra podľa § 18a ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov je ukončené minimálne úplné stredné vzdelanie.
Podľa § 18a ods. 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov obecné zastupiteľstvo obce Bacúch určilo hlavnému kontrolórovi obce Bacúch pracovný čas, ktorého dĺžka je 7,5 hodín týždenne (úväzok 0,2). Hlavný kontolór nevykonáva kontrolnú činnosť pre iné obce.
V zmysle ustanovenia § 18c ods. 1 písm. zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov plat hlavného kontrolóra je súčinom priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve, vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok a koeficientu podľa počtu obyvateľov obce v závislosti od dĺžky pracovného času . V roku 2016 tj. 883 eur x 1,28 x 0,2.
Hlavný kontrolór obce podľa § 18 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nesmie bez súhlasu obecného zastupiteľstva podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a byť členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť.